جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 48476
    تاریخ انتشار : 24 اسفند 1392 10:50
    تعداد بازدید : 450

    جان مردم مهم است یا پایتخت ماندن تهران؟

    انتقال پایتخت، افزایش نمایندگان مجلس دهم و تغییرات احتمالی در انتخابات دور بعدی مجلس، از جمله موضوعاتی است که هر از چند گاهی در بین سیاسیون و رسانه ها خبر ساز می شودبا امیر حجسته، نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون شورا ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در اينباره گفتگو كرديم؛

    * انتخابات بعدی نظام جمهوری اسلامی ایران، انتخابات مجلس یازدهم است که در اواخر سال ۹۴ برگزار می‌شود. بنا بر قانون قرار بود، در مجلس نهم ‌نمایندگان مجلس به بیش از سیصد تن ‌افزایش یابد. برخی صحبت‌ها نیز از تغییر روش رای گیری بود. همین صحبت‌ها نیز درباره انتخابات مجلس دهم کم و بیش شنیده می‌شود. آیا تعیین تکلیف انتخابات یازدهم نیز به دقیقه ۹۰ کشیده خواهد شد؟

    ــ بنا بر قانون هر ده سال بیست نماینده باید به ‌نمایندگان مجلس اضافه شود اما در شانزده سال گذشته، نماینده‌ای اضافه نشده است. این موضوع را بار‌ها در مجلس مورد بحث قرار دادیم. دولت باید لایحه‌اش را بیاورد اما تاکنون در مورد این موضوع سهل‌انگاری کرده‌اند. فرصتی هم داده‌ایم که این کار را انجام دهند، در غیر این صورت خودمان وارد قضیه می‌شویم. الان ۲۹۰ نماینده داریم که با اضافه شدن این تعداد به ۳۱۰ نماینده خواهد رسید. قبلا به این دلیل که نظر نمایندگان تأمین نشد و با فضاسازی که صورت گرفت، این کار انجام نشد، ولی تلاش می‌کنیم با تعیین شاخص‌ها و معیار‌ها همه کار‌ها بر اساس اصول و شاخص‌ها انجام شود. بحث‌هایی نیز در مورد منطقه‌ای شدن انتخابات مطرح شده است؛ برای نمونه، می‌گویند غرب کشور یک منطقه شود و تقسیم بندی‌های اینچنینی.
     
    * فدرالیسم در بسیاری از کشور‌ها انجام شده و نتایج خوبی نیز ‌داشته است؛ آیا در این باره بررسی‌‌ انجام شده است؟


    ــ ما منتظریم تا طرح و لایحه‌ای بیاید. ظاهرا دولت دارد کارهایی انجام می‌دهد و ما گفته‌ایم اگر طرح و لایحه قوی‌‌ دارند به کمیسیون بدهند. تاکنون در این باره کار نشده؛ اما کشورهایی که این کار را انجام داده‌اند، موفق بوده‌اند؛ کمترین ‌نتایج چنین کاری، تمرکز زدایی است.

    ما موضوعات گوناگونی را برای ارائه به مجلس بررسی می‌کنیم. بله، چنین چیزهایی مطرح شده است. موضوع اصلی اضافه شدن ۲۰ نماینده به ‌نمایندگان است و تلاش داریم پیش از انتخابات این کار انجام شود، زیرا اگر تا زمان انتخابات به تأخیر بیفتد آن را لغو خواهند کرد.

    * انتقال پایتخت یکی دیگر از موضوعاتی است که در کمیسیون شورا مورد بحث قرار گرفت و با وجودی که در ابتدای تصویب انتقال پایتخت سر و صدای زیادی بلند شد،‌ گویا به دلیل ‌مخالفین این مصوبه پیگیری نمی‌شود. آیا انتقال پایتخت جدی است؟

    ــ آقای لاریجانی با طرح انتقال پایتخت موافق نبود اما بحث ما تشکیل «شورای عالی ساماندهی و انتقال پایتخت» است. شورا ۱۴ نفر دارد که رئیس جمهور، رئیس این شوراست و دبیرش وزیر کشور. شش ماه فرصت داده‌ایم که دولت طرح خود را در زمینه ساماندهی، تمرکز زدایی و انتقال پایتخت ارائه کند و در دو سال هم باید به نتیجه برسد. این موضوع با استقبال مردم، دولت و مجلس روبه‌روست. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا ۶۵ درصد انتقال پایتخت اثرگذار است. آسیب‌های جدی تهران را تهدید می‌کند. با این اوضاع و احوال که داریم و باتوجه به اینکه روی کمربند زلزله هستیم، باید اقدامی عاجل انجام دهیم.

    * مگر با انتقال پایتخت جمعیت تهران نیز جابجا می‌شود؟


    ــ بحث این است که ساماندهی و تمرکز زدایی کنیم و در ‌‌نهایت انتقال پایتخت داشته باشیم. ضرورت‌های انتقال پایتخت آلودگی، ترافیک و بحث زلزله و رانش زمین است. خاک تهران سست ‌و به شدت در معرض خطر است. جمعیت تهران ‌حدود ۱۳ میلیون ‌است و نباید بگذاریم بیش از این ‌شود و البته باید آن را کمتر کنیم. جذابیت‌هایی در تهران وجود دارد اما باید تمرکز زدایی و ساماندهی کنیم. حمل و نقل تهران باید به نحوی ساماندهی شود که در این باره می‌توان از موتور‌ها و ماشین‌های برقی استفاده کرد تا آلودگی نداشته باشیم. باز هم تأکید می‌کنم ‌اصل ساماندهی است و پس از آن تمرکز زدایی و در ‌‌نهایت انتقال پایتخت است.

    * آخرین کشوری که پایتختش را انتقال داده، آلمان است. در‌‌ همان زمان ۱۰۰۰ میلیارد مارک هزینه انتقال پایتختی شد که قبل از آن نیز پایتخت بود. با توجه به ضرورت تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای یک پایتخت انتقال پایتخت از تهران هزینه‌های به مراتب بیشتر از این مقدار را طلب می‌کند.

    با فروش همین ساختمان‌های تهران، می‌توان هزینه‌های لازم برای ساخت پایتخت جدید را فراهم کرد. جان مردم مهم است یا پایتخت ماندن تهران؟

    * آیا اراده‌ای برای این کار وجود دارد؟

    ــ شورای عالی ساماندهی و انتقال پایتخت، فرا‌قوایی است و سران سه قوه در آن حضور دارند. فردای روزی که این موضوع در مجلس تصویب شد، در هیأت دولت نیز مصوبه‌ای در این مورد داشتند و وزیر کشور را موظف کردند که رابط بین دولت و مجلس باشد برای تشکیل کمیته مشترک. خیلی جدی وارد شده‌اند. ما به عنوان نماینده مجلس که ناظر بر مجریان قانون هستیم، موظفیم ‌کنترل کنیم. چرا به اینجا رسیده‌ایم؟ برای اینکه امور را به حال خود‌‌ رها کرده‌ایم؛ ‌باید به دنبال کار برای مردم باشیم.

    * برخی بر این باورند که تصمیم گیری در مورد انتقال پایتخت در اختیار رهبری است و باید از ایشان کسب تکلیف کرد؟

    ــ با توجه به انجام بررسی تخصصی در گذشته، تنها کسی که این موضوع را بهتر از سایرین متوجه شد، آقای روحانی بود که پس از طرح این موضوع، دستور پیگیری را در جلسه هیأت دولت صادر کردند.

    می‌گویند هزینه دارد. تشکیل شورای عالی ساماندهی و انتقال پایتخت چه هزینه‌ای دارد؟

    سران قوا و وزرا همگی در این شورا حضور دارند و تصمیمات ملی در آن گرفته می‌شود. باید مردم را از بلاتکلیفی خارج کنیم. اصل طرح ما ساماندهی، تمرکز زدایی، آمایش سرزمین است و در پایان انتقال پایتخت است. همه چیز آن هم شورایی است. انتقال پایتخت سیاسی و اقتصادی در پنجاه کشور انجام شده و موفق هم بوده‌اند. از طرفی با انتقال پایتخت، دست‌کم۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کارمند از تهران خارج می‌شود.

    * در مورد مکان پایتخت آینده کشور حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. نماینده هر شهری می‌گوید که شهرش پایتخت آینده خواهد بود.


    ــ در مورد محل هنوز بحثی نشده است. شورای عالی ساماندهی و انتقال پایتخت باید در مورد محل پایتخت آینده کشور تصمیم‌گیری کند. باید کار کار‌شناسی انجام دهند. ابتدا ساماندهی و تمرکز زدایی و بعد انتقال پایتخت.

    * کلان شهرهای کشور با مشکل‌های بسیاری از جمله ترافیک و آلودگی هوا مواجه هستند و کشش این را ندارند که جمعیت حدود ۲ میلیونی کارمندان تهران و خانواده‌هایشان را جذب کند. در مورد همدان چگونه می‌گویید که این قابلیت را دارد؟

    ــ با توجه به پیشینه تاریخی و پانصد ساله پایتختی همدان یکی از شهرهایی که می‌توان پایتخت را به آنجا منتقل کرد، همدان است. سمنان نیز محل خوبی است. زیرساخت‌ها در همدان وجود دارد. اتوبان‌ها ساخته شده ‌و قطار آن نیز در دست ساخت است. فرودگاه آن فعال است. در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری برای تأمین زیرساخت‌ها در استان انجام شده است. در این مدت شب و روز کار کرده‌ایم. بالای ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه ملی جذب کرده‌ایم.

    * یکی از مسائل و مشکلات کشور عدم توازن در توسعه مناطق کشور است به گونه‌ای که بعضا مناطق مستعد در سال‌های اخیر بودجه خاصی دریافت نکرده‌اند. رشد متوسط جمعیت در کشور در سال‌های پس از انقلاب ‌حدود ۲ درصد بوده است اما رشد جمعیت تهران بسیار بالا بوده و نزدیک به ۷ برابر متوسط کشور است. یکی از دلایل این موضوع وجود زیرساخت‌ها و امکاناتی چون بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی در تهران است. چرا نخبگان و نیروی کار شهرهای دیگر همانند همدان که حوزه انتخابیه شما نیز می‌باشد با قدمتی ۷۰۰۰ ساله به سمت تهران می‌آیند؟

    ــ معضل این است که یک طرف را آنقدر جذاب کرده‌ایم که مردم سرزمین آبا و اجدادی خود را‌‌ رها می‌کند و به تهران می‌آیند. شما از همدان صحبت کردید که بنده افتخار نمایندگی مردم آن را در مجلس نهم بر عهده دارم.‌ در همدان ‌در حوزه صنعت ۱۵۰۰ پروانه صادر شده که ‌حدود ۶۰۰ واحد آن تعطیل، بیش از ۳۰۰ واحد نیمه تعطیل و بقیه در حال فعالیت هستند. آن مقداری هم که فعال هستند برای ادامه بقای خود به شدت به سرمایه در گردش نیاز دارند. در مورد توسعه نامتوازن نیز ایرادهای جدی به سیاست‌گذار‌ی‌های سال‌های اخیر نیاز وارد است.

    در استان همدان پس از انقلاب صنعت مورد توجه واقع نشده است. در همدان شرکت خودروسازان ابن سینا مجوز و دلار ۷ تومانی گرفته است اما پولشان را برده‌اند در جای دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اشتغال استان را از بین برده‌اند. زمانی که پول داشتیم و بشکه نفت ۱۲۰ دلار به فروش می‌رفت، متأسفانه پیگیر جذب بودجه‌های ملی برای استان همدان نبوده‌اند. اما الان به طور جدی در حال پیگیری هستیم تا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. شاید برخی ‌بگویند مشکل در این است که اصولا در مرکز توجهی به شهرستان‌ها نمی‌شود، اما باید قبول کنیم که مشکل از مدیران و مسئولان شهرستانی هم هست، که کمتر به طور منسجم به دنبال حل مشکلات محل خدمت خود هستند. در همین سال گذشته با تلاش‌هایی که شد، ۳۶ میلیارد تومان برای فرودگاه بودجه جذب شد. نزدیک به ۱۴۲ میلیارد تومان برای آزاد راه جذب شد.


     

    به نقل از :

    www.tabnak.ir

     


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
23684639
اکنون :
14