جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 21253
    تاریخ انتشار : 17 دی 1391 14:34
    تعداد بازدید : 743

    پرونده 15 ساله آلودگي هوا روي ميز مسوولان

    پرونده 15 ساله آلودگي هوا روي ميز مسوولان

    آلودگي هوا سالانه 5 هزار ايراني را به كام مرگ مي كشاند و 8 ميليارد دلار خسارت مالي وارد مي كند

    مرگ سالانه 5000 ايراني كه 4000 نفرشان شهروندان تهراني هستند، تحميل سالانه 8 ميليارد دلار خسارت به كشور، كاهش 5 سال از عمر ساكنان شهرهاي آلوده، افتادن سرو كار سالانه 100 هزار تهراني به بيمارستان ، افزايش 20 درصدي مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هوا و... بيانگر اين واقعيت تلخ است كه پرونده آلودگي هوا پس از 15 سال بدون كمترين پيشرفتي همچنان روي ميز مسوولان خاك مي خورد. هفته ها ماندن در شرايط ناسالم (هشدار) كافي است براي اين كه هم شهروندان و هم مسوولان اين واقعيت را بپذيرند كه رهايي از چنگال آلودگي هوا به اين سادگي ها ممكن نيست، مگر اين كه بادي بوزد يا چند ساعتي باران و برف ببارد تا چهره شهرها را از آلودگي بزدايد، اما به محض متوقف شدن بارش ها باز هم غبارهاي سمي و ذرات معلق سايه سنگين خود را بر سر شهروندان مي اندازند.
        بدتر از همه اين كه پيش بيني ها از تداوم آلودگي هوا در تهران و بسياري از كلانشهرهاي صنعتي كشور تا پايان زمستان امسال خبر مي دهند. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران هفته گذشته اين خبر ناخوشايند را داده و مي گويد: علي رغم كاهش دما و افزايش بارش ها در روزهاي اخير با توجه به پيش بيني هاي سازمان هواشناسي و تداوم پديده وارونگي دما از يك سو و افزايش حجم سفرهاي درون شهري در اسفندماه از سوي ديگر انتظار مي رود پايتخت و ديگر شهرهاي صنعتي كشور تا پايان سال همچنان روزهاي آلوده اي را پيش رو داشته باشند.


      79 روز در هشدار
    بررسي گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران از وضعيت آلودگي هوا طي 10 ماهه امسال نشان مي دهد فقط در دي ماه امسال شاخص كيفيت هواي تهران نسبت به مدت مشابه 2 سال گذشته در شرايط بسيار نامطلوب تري قرار داشته است. از سوي ديگر، شاخص كيفيت هواي پايتخت طي 10 ماهه ابتدايي امسال 78 روز در شرايط ناسالم (هشدار) قرار داشته، در حالي كه اين وضعيت در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 35 روز بوده است. براين اساس، شاخص كيفيت هواي تهران در 10 ماهه ابتدايي سال 89 به دليل تعداد بيشتر روزهاي آلوده در مقايسه با مدت مشابه 2 سال گذشته در وضعيت نامطلوبي قرار داشته است.
        اين درحالي است كه به گفته مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، شاخص سنجش آلودگي هوا بر مبناي استانداردهاي گذشته است و اگر قرار بود بر اساس استانداردهاي جديد شاخص هاي آلودگي هوا سنجيده شود، تقريبا تمام روزهاي سال در شرايط ناسالم قرار داشتيم، چراكه در اين شرايط سقف عددي شاخص هاي سنجش ذرات معلق و ساير آلاينده هاي هوا در سطح پايين تري محاسبه مي شود.
        رشيدي اين را هم مي گويد كه براي محاسبه شاخص هاي آلودگي هوا براساس استانداردهاي جديد منتظر نامه يا مجوزي از سوي وزارت بهداشت هستند كه متاسفانه هنوز چيزي در اين زمينه ابلاغ نشده است.
        
        15 سال كوتاهي
        آمارهاي شركت كنترل كيفيت هوا در حالي از كاهش روزهاي پاك و افزايش روزهاي ناسالم هر سال نسبت به سال قبل از آن حكايت مي كند كه نگاهي به گذشته نشان مي دهد معضل آلودگي هوا پرونده قطوري به قدمت 15 سال دارد.
        15 سال پيش وقتي براي اولين بار وضعيت هواي تهران در شرايط ناسالم قرار گرفت، مسوولان اجرايي كشور به تكاپو افتادند و كار به جايي رسيد كه در سال 74 مجلس براي كاهش آلودگي هواي تهران و ديگر كلانشهرها لايحه كاهش آلودگي هوا را به تصويب رساند.
        براساس اين قانون 18 دستگاه موظف شدند آلودگي هواي تهران و كلانشهرهاي ديگر كشور را كاهش دهند. سازمان محيط زيست نيز بر اساس اين قانون موظف شد آيين نامه اجرايي را براساس ماده 39 اين قانون تهيه و به دستگاه هاي مربوط ابلاغ كند. همه چيز در اين قانون پيش بيني شده و قرار بود اين طرح تا پايان برنامه چهارم توسعه به بار نشيند و هواي شهر به همان روزهايي برگردد كه نشاني از آلودگي نداشت.اما آيين نامه اجرايي اين قانون درست 4 سال بعد از تصويب چنين قانوني تدوين و همين موجب شد بسياري از سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي متولي اين قانون را جدي نگيرند.
        
        آمارهاي محرمانه
        وقتي خبر مرگ سالانه 2 ميليون نفر در جهان بر اثر آلودگي هوا منتشر شد حساسيتي برانگيخته نشد، حتي خبر مرگ سالانه 5000 ايراني كه 4000 نفرشان تهراني بودند جدي گرفته نشد، اما وقتي از حدود يك ماه پيش آلودگي هواي تهران به مرز هشدار رسيد آن وقت بود كه سازمان ها و دستگاه هاي متولي آلودگي هوا دريافتند ديگر بيش از اين نمي توان شرايط بحراني آلودگي هوا را پنهان كرد.
        نكته: تردد افسار گسيخته خودروها و موتورسيكلت ها، روند كند خروج خودروهاي فرسوده، صنايع آلاينده و خودروهاي غير استاندارد توليد داخل از متهمان اصلي پرونده آلودگي هوا هستند
        وقتي رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اين كه آلودگي هوا سالانه 4000 نفر كشته در كشور مي دهد، از سازمان هاي متولي خواست براي خارج شدن از وضعيت بحراني آلودگي هوا چاره اي بينديشند. از آن زمان بود كه از گوشه و كنار بتدريج اظهارنظرهاي ديگري در خصوص تعداد قربانيان آلودگي هوا مطرح شد.
        از اين جمله مي توان به اظهارنظر تامل برانگيز مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست در گفت وگو با مهر اشاره كرد كه تلفات آلودگي هواي تهران در 8 سال گذشته را بيشتر از تعداد شهيدان دوران 8 سال دفاع مقدس عنوان كرده است.
        محمدهادي حيدرزاده از پنهانكاري وزارت بهداشت در خصوص اعلام آمار قربانيان آلودگي هوا نيز انتقاد كرد و افزود: اين وزارتخانه 3 سال است كه وعده اعلام آمار مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا را مي دهد، اما هنوز از ارائه آمار خبري نيست.
        اما وزير بهداشت چندي پس از اين اظهارنظرها با تاكيد بر اين كه وزارت بهداشت در زمينه آلودگي هوا به وظايف خود عمل كرده است، ارائه آمار و ارقام مربوط به مرگ و مير و بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا را زمان بر دانست.
        مرضيه وحيد دستجردي تاكيد كرد: ابتدا بايد آمار و ارقام به دستمان برسد تا بتوانيم آن را با آمار سال هاي گذشته مقايسه كنيم. وزير بهداشت درحالي بر اين موضوع كه هنوز هيچ آمار رسمي در زمينه مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هوا به دست نيامده است، تاكيد دارد كه معاون سابق امور انساني سازمان محيط زيست چندي پيش با تاييد اثرات زيستي آلودگي هوا بر شهروندان گفته بود وزارت بهداشت مطالعاتي انجام داده كه نتيجه آن براساس و منطبق بر استانداردهاي جهاني است و در اين تحقيق تعداد مرگ ومير و علت آن كه چه اندازه با آلودگي هواي تهران ارتباط دارد، مشخص شده است، ولي اين مطالعه جنبه محرمانه دارد.
        
        يك معضل و ده ها مقصر
        تردد افسار گسيخته خودروهاي شخصي و موتور سيكلت ها در شهر، روند كند خروج خودروهاي فرسوده، صنايع و كارخانجات آلاينده، يك ميليون خودروي بدون معاينه فني، خودروهاي غير استاندارد توليد داخل، آلايندگي بالاي سوخت هاي داخلي يا سوخت وارداتي و... همه از متهمان اصلي پرونده آلودگي هوا هستند و حالاوقت آن رسيده كه سازمان هاي متولي آلودگي هوا با متهم كردن يكديگر به كوتاهي در انجام وظايف و مسووليت ها توپ را به زمين همديگر بيندازند تا شايد از اين طريق انگشت اتهام اذهان عمومي به سمت ديگري نشانه برود.
        راهنمايي و رانندگي از خودروسازان داخلي، سازمان محيط زيست از صنايع آلاينده و خودروسازان، شهرداري از وزارت بهداشت، وزارت بهداشت از سازمان حفاظت محيط زيست و... اين دور تسلسل همچنان ادامه مي يابد تا وضعيت آلودگي هواي تهران و ديگر كلانشهرهاي كشور همچنان در شرايط ناسالم باقي بماند. اما اين فقط تهران و ديگر كلانشهرهاي صنعتي كشور نيستند كه با معضل آلودگي هوا دست به گريبان اند، بلكه بسياري از شهرهاي صنعتي دنيا با اين معضل مواجه اند، اما راهكارهاي آن را نيز يافته اند.
        اين بار تنها سخن از كشورهاي صنعتي و پيشرفته نيست، بلكه كشورهايي مانند چين و هند نيز با برنامه ريزي هاي بلندمدت و راهكارهاي ريشه اي هم اكنون توانسته اند به معضل آلودگي هوا غلبه كنند.
        
        شايد وقتي ديگر
        چه كسي مي داند آلودگي هوا چه هنگام سايه سنگينش را از سر شهروندان خواهد برداشت. شايد وقتي روند خروج خودروهاي فرسوده سرعت بگيرد، مالكان يك ميليون خودروي بدون معاينه فني دست از يكدندگي برداشته و براي انجام معاينه فني مراجعه كنند، خودروسازان داخلي رعايت استانداردهاي زيست محيطي را در توليدات خود جدي بگيرند، تردد موتورسيكلت ها و خودروهاي شخصي قانونمندتر شود، صنايع آلاينده به خارج از شهر منتقل شوند، استانداردهاي زيست محيطي در سوخت هاي توليد داخل و سوخت هاي وارداتي رعايت شود و ده ها مورد ديگر، آن وقت شايد بتوان به بهبود وضعيت آلودگي هوا در پايتخت و بسياري از كلانشهرهاي صنعتي و آلاينده كشور اميدوار بود.

     

    به نقل از:

     روزنامه جام جم، شماره 3057 به تاريخ 12/11/89، صفحه 14 (شهر)

    http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2236101


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
26834508
اکنون :
15